torsdag 17 november 2011

Inspirera mig!

Nu har jag ju haft några inlägg där jag har gett exempel på vad som har inspirerat mig. Ofta får jag en bild av det färdiga plagget direkt jag ser ett garn eller tyg jag gillar. Ibland är det dock lite mer motstånd i processen. Därför tänkte jag nu be er om hjälp! Jag köpte de här två tygerna i somras och tänkte att de skulle passa fint tillsammans i en klänning. Problemet är bara att jag inte alls vet hur klänningen ska se ut.


 En fundering är om jag skulle försöka sy ett liv i den gröna manchestern enligt mina vanliga mönster och sedan göra kjolen i horisontella våder (eller volanger om man så vill). Det randiga tyget är väldigt tunt och "flimmsigt" så jag antar att de våderna skulle behöva manchester under också (eller något annat tyg om manchestern inte skulle räcka till). Låter det vettigt? Hur skulle ärmarna kunna se ut? Har ni andra förslag på hur klänningen skulle kunna utformas?

Oavsett vilken modell det blir på klänningen så är jag övertygad om att den tillsammans med mitt hår kommer bli väldigt fin till jul!

2 kommentarer:

Maskinkonstruktören sa...

En klänning liknande den med rosor och dödskallar i mörkgrön manchester. Två-tre decimeterbreda påsydda volanger nedtill, men inte riktigt längst ned. Volangerna görs av det randiga tyget som klipps så att volangerna går i Zick-Zack.
Kanske......

Heldri sa...

Det där med att klippa volangerna så de går i zick-zack får du nog förklara när vi träffas. Resten förstod jag och kan visualisera, kan bli fint!