söndag 6 november 2011

Shopping

Det var ju födelsedagsfirande förra helgen och årets tema på presenter tycks ha varit BIY* och inte mig emot. Pengar är aldrig fel och halva nöjet för mig blir att klura på vad jag ska köpa. Ekonomen i mig kommer fram och jag kollar priser, värderar sakers värde i termer av engångs/flergångsnöje och gör avvägningar mellan vad jag behöver och vad jag vill ha.

I torsdags gav jag mig ut på en shoppingrunda med "vill ha"-tema. Med mig hem hade jag:


Mönster till skjortklänning, bolero med krage och skjortor/blusar. Perfekt när jag ska förska få något sytt av döskalletyget från i somras. Dessutom slog jag till på en magnetisk nåldyna jag funderat över länge samt två fina satinband i rött och vinrött. Nu ska bara sömnadsinspirationen infinna sig!



Julkulor av Arne & Carlos var jag sugen på redan förra året när den kom på norska men då valde jag att lägga pengarna på annat. Nu har boken kommit på svenska och fanns till rabatterat pris på en av bokhandlarna så då slog jag till. Det är en charmig bok, kanske något repetitiv men väldigt överskådlig med tydliga och enkla beskrivningar med vackra bilder som inspirerar. Nån jul ska jag ha en gran med bara hemstickade kulor, röda band, kristyränglar och pepparkakor!


Sen kände jag att jag behövde något som inte var hantverksrelaterat alls. Även om jag alltid väntar till pocketutgivningen så brukar jag se till att läsa Unni Drougges böcker. Ska bli kul att se om jag gillar Bluffen, med några undantag så brukar jag ju uppskatta hennes böcker. Johan Theorin skriver spännande romaner med mystiska inslag, jag hoppas få lika svårt att lägga den ifrån mig som jag hade med Skumtimmen, Nattfåk och Blodläge. Boken om svampar tar, till skillnad från den svampbok jag redan har, upp ätliga såväl som oätliga svampar. Mycket praktiskt när jag ska försöka hitta svampar att färga med nästa höst, för nu är väl ändå svampsäsongen över för i år (hmm det gick visst sådär med att köpa sånt som inte var hantverksrelaterat alls, det är nog bara att inse att hantverk är en väldigt stor del av mitt liv).

*BIY - Buy It Yourself, ordlek med konceptet DIY - Do It Yourself

3 kommentarer:

disa sa...

Ett jätte stort grattis i efterskott!! Den där julkule boken vill jag med ha. Det finns några färgsvampar som är absolut lättast att hitta enligt mig och den ena är Rödskivlig kanelspindling som växer bland mossan och inte går att ta fel på. Beige,gul hatt och fot och knallröda skivor under, Sandsopp som växer till och med på stigarna och är stor och tacksam att plocka för det och samma med rutsopp. Så en jädrans massa spindlingar som ger gula färger. Och de växer på samma ställen mestadels som rödskivlingar, fast är vekare och då har knallgula skivor. Många tror att det är svårt att hitta färgsvampar, men det är det inte. Man märker fort att man traskat förbi dem alla utan att förut ägna dem så mycket uppmärksamhet, för att man letade matsvampar. =)

Hedvig sa...

Grattis i efterskott! Julkulor-boken är alldeles underbar. Man blir varm och glad inombords när man bläddrar i den... :)

Heldri sa...

disa: Jag tror att vi hittade några röda spindlingar när vi var ute sist, sen har vi inte haft möjlighet att göra något mer med dem. Nästa säsong ska jag vara beredd på att samla både växter och svampar förfärgning! Innan dess får jag experimentera med de växter som går att köpa torkade (typ krapp och bresilja etc)

Hedvig: Precis så var känslan! Jag fick en våldsam längtan efter trägolv, stearinljus, ulltofflor och varm glögg!