onsdag 2 november 2011

Ett projekt blir till - part 1

Ibland är det väldigt svårt att hitta rätt bland den uppsjö av garn som finns i butikerna. På jakt efter ett senapsgult sockgarn till ett beställningsprojekt ramlade jag rakt ned i ett hav av frustration. Trots den myriad färger som finns att välja bland har garngrossisterna tydligen lyckats missa att just senapsgult är en riktigt het färg på strumpor i höst.

Medan jag febrilt plaskade för att hålla näsan över ytan i frustrationshavet fick jag en briljant idé: två trådar  entrådigt gästrike i en klar gul kunde blandas med ett sockgarn av mer naturfärgad ton för att ge ett nästan senapsgult intryck i det nålbundna plagget. Det slog jag till på fort som tusan innan eftertänksamheten riskerade att sätta in och beslutsångesten hade tid att slå till!




Att garnerna sen inte alls ville samarbeta vid nålbindningen var ju något av ett bakslag i min planering. Det trasslade, det drog ojämnt, det var obekvämt, bångstyrigt och allmänt glädjelöst - allt som hantverk inte ska vara. Fel, fel och ännu mer fel.

Så satt jag där med ett kycklinggult entrådigt ullgarn som bara var fel till det beställda projektet och ett trevligt sockgarn som hade helt fel färg. Hade jag hamnat i ett purgatorium av hopplösa garner? Att de inte skulle fungera till det beställda projektet var jag redan på det klara med, frågan var bara om det skulle vara bortkastade pengar på garn som aldrig skulle komma till användning.

Olycksbådande musikstycke av klassisk karaktär spelas

fortsättning följer

Inga kommentarer: